Nuž, poviem vám to na rovinu.

Ak vás písanie a školské slohy nikdy nebavili, a nebaví vás to ani teraz, tak sa na celé copywriterstvo či copywriting vykašlite. Písanie, a to aj to písanie na zákazku, akým copywriting rozhodne je, by vás totiž malo nielen uživiť, ale ideálne aspoň trošku baviť. Rozhodne by vás písanie a copywriting nemali stresovať – pretože ak nás niečo priveľmi stresuje, získame k tomu odpor, a zvyčajne pri tom aj tak dlho nevydržíme.

Ak ste sa teda rozhodli, stať sa copywriterom, predpokladá sa, že vás písanie baví, a že ho aspoň ako-tak ovládate – t.j. že zvládate gramatiku, štylistiku, slovosled atď, atď…

Najlepší copywriteri sú totiž tí, ktorí milujú to, čo robia – a robia to, čo milujú. A práve v tom je to kúzlo! Robiť to, čo vás baví + zároveň to, čo naozaj viete. Najlepší copywriteri sveta disponujú nielen aktuálnymi poznatkami z ´ich´ témy, ale perfektne ovládajú aj gramatiku jazyka, v ktorom píšu. Hravo teda zvládajú nielen obsah, ale aj formu textu, a väčšinou svoje kreatívno-remeselné písanie aj zo srdca milujú.

Umenie či remeslo?! Živnosť 😉

O tom, či je copywriting kreatívne umenie alebo skôr naučené remeslo, sa často krát vedú rôzne polemiky – no pritom pravda je niekde uprostred. Copywriting si totiž vyžaduje nielen veľkú dávku remeselnej zručnosti, šikovnosti, rýchlosti a dobrého time managementu, ale aj značný podiel umeleckej kreativity, originality a nezameniteľného autorovho rukopisu – štýlu.

Ak sa chce stať niekto copywriterom, určite by nemal písať strojene, šablónovito a bez citov ako stroj, ale taktiež by do odborných textov nemal dávať priveľa expresívnych, citovo podfarbených či nárečových slov. Ideálne je písať čo najviac vecne, fakticky, inšpiratívne a podľa predloženého zadania. 

Byť copywriterom alebo blogerom, je niečo podobné ako byť spisovateľom, – akurát, že pri copywritingu píšete na zákazku o tom, čo vám predložia, – kým pri písaní vlastných textov, sa riadite vašimi vlastnými pohnútkami a vytvárate si vlastné dielka a s nimi aj vlastný svet. 😉

Ak sa v oblasti copywritingu ešte len hľadáte a rozbiehate, bude vám zatiaľ stačiť, založiť si bezplatný účet napr. na platforme www.jaspravim.sk. Otestujete si tam, či je o vaše služby záujem a či vás písanie článkov baví, a ak bude objednávateľ/zadávateľ s vašim článkom spokojný a bude ho chcieť od vás odkúpiť, dohodnete sa na vytvorení Autorskej zmluvy, Zmluvy o dielo alebo na uzatvorení Dohody.

A ak sa vám, náhodou, takéto zákazkové písanie zapáči, budete mať dostatok odberateľov, bude sa vám teda dariť a prekročíte za vaše články 500 eurovú odmenu, založíte si živnosť – napr. na faktury-online.com. Potom už budete všetkým vašim klientom (firmám, drobným podnikateľom a redakciám) fakturovať za svoje články ako živnostník. A to je už len krok k vašej väčšej finančnej slobode a nezávislosti – no samozrejme, aj k zodpovednosti, ktoré so sebou podnikanie prináša…

Vlastnosti, schopnosti, zručnosti

Celkovo toho na copywriting nepotrebujete až tak veľa. Či už chcete pracovať ako zazmluvnený copywriter pre nejaké online noviny či agentúru (alebo ako freelancer, ktorý si zákazky zháňa a vybavuje sám), stačia vám na to úplne základné veci. A tými sú:

  • pohodlné kancelárske kreslo s opierkami na ruky a hlavu
  • dostatočne veľký pracovný stôl
  • lampa s imitáciou denného svetla
  • spoľahlivý notebook, ktorý bude pracovať rýchlo a ticho a nenechá vás v štichu
  • aktuálny/oficiálny softvér a antivírus. To znamená, že z toho materiálneho vybavenia sú to takmer všetko ´veci´, ktoré má každý z nás doma, a nepotrebuje k nim dokupovať už takmer nič navyše.

A čo sa týka potrebných soft skills, alebo teda schopností, tak z tých by ste mali mať hlavne prehľad o téme, vytrvalosť, zodpovednosť, dôslednosť, sebadisciplínu a dobrý time-a-energy-management, pretože všetko to hľadanie informácií, ich zatrieďovanie, a aj samotné písanie článku, si vyžaduje dosť veľa času a energie… A pokiaľ nechcete všetok čas venovať len zákazkovému písaniu, ale chcete mať čas aj na svoj osobný život, musíte si to vedieť aj čo najlepšie zorganizovať. 

Dnes už vám síce pri inšpirácií a dokonca aj pri samotnom písaní dokáže veľmi pomôcť AI (umelá inteligencia), no niektorí zadávatelia ešte stále od copywriterov vyžadujú poctivú ľudskú prácu, ktorú vymyslela ľudská hlava a napísali ju ľudské prsty – takže ešte stále je šanca, zarábať si aj takto kreatívne.:) 

Literatúra o copywritingu a bloggingu:

SUPER kniha o tom, ako sa stať tým, čím chcete, je napr. „Blog za milión„, v ktorej sa dozviete nielen informácie o technickej stránke veci, ale aj množstvo konkrétnych a poučných rád a inšpirácií, ako s týmto ´povolaním´ začať. Knižka je síce vydaná v roku 2017, no má až 304 strán a spomína sa v nej aj webová stránka, aj FB, aj IG = všetko to, čo potrebujete mať, aby ste na svojom webe / blogu mohli zarábať, a mohli sa ním aj reálne živiť. Dnes sa to totiž bez sociálnych sietí už naozaj nedá…

Kníh o copywritingu bolo na česko-slovenskom trhu vydaných veľa, ale mnohé z nich sú už dnes vypredané, neaktuálne alebo dostupné len vo forme moderných e-kníh… Z klasických, papierových kníh som však predsa len našla túto aktuálnu (vydanú v roku 2020 troma autorkami), s názvom Copywriting, ktorá by vám mohla pomôcť.

Úžasnou odbornou príručkou, o tom, ako sa stať copywriterom či blogerom, je aj Tvorba úspešného, zarábajúceho blogu, (od kolektívu rôznych odborných autorov), ktorú mám aj ja sama, a môžem vám o nej povedať, že je SUPER! Tá kniha je nielen veľmi nápomocná a aktuálna, ale aj veľmi inšpirujúca a ´nakopávajúca´, pretože svoje rady a tipy v nej prezentujú tí najúspešnejší blogeri, copywriteri, youtuberi a markeťáci na česko-slovenskom trhu.

Ďalšou z kníh, veľmi dôležitých pre všetkých, ktorí chcú pracovať v tomto online prostredí, je aj Super Affiliate Academy – tvorba zarábajúceho webu (od tej istej affiliate siete Dognet a od podobne zloženého kolektívu autorov), ktorú taktiež vlastním, a je taktiež parádna! 🙂

Veľmi zaujímavou a inšpiratívnou knihou je aj populárna knižka Podnikání z pláže od českej podnikateľky Stáni Stiborovej, ktorej sa už predalo (hlavne v Čechách) tisíce kusov, a ktorá pomohla stovkám ľudí odštartovať ich online biznis.

FAJN knižka (malého kockatého formátu) je Kreativní Copywriting a SUPER je vraj aj ebook 365 copy.

Kurzy o copywritingu:

Čo sa týka KURZov o copywritingu, tých nájdete tiež dosť – a dnes už hlavne online. Skúste sa popozerať po recenziách, ktoré z nich sú tie NAJ, no niekde som našla, že vraj NAJlepšia na online vzdelávanie je práve Akadémia VITA. Pozrite si napr. tento jej kurz: https://www.vita.sk/balik-online-marketer/

SUPER je aj kurz od Pinkasistent.sk, s názvom Kurz Virtuálnej asistentky, ktorý som aj ja sama absolvovala a môžem vám ho určite len odporúčať. Naučíte sa v ňom všetko o tom, ako sa živiť tým, čo vás baví – administratívou, copywritingom, správou sociálnych sietí – na to majú ešte zvlášť tento Kurz Social media managera a prípadne tvorbou UGC videí.

P.S.: Ak by Vás, náhodou, zaujímali tie najlepšie knihy o (kreatívnom!) písaní, ktoré som doteraz preskúmala, odporúčam vám prečítať si moju knižnú kategóriu s názvom ´Knihy o písaní. Tak do čítania, priatelia. 😉